fbpx

Förnybar diesel HVO100

Mikael Mickelsson
Mikael Mickelsson, Jokkmokk

 

Nu kan vem som helst göra vad de kan för miljön

OKQ8

Mikael Mickelsson från Jokkmokk ville köra mer miljövänligt, men ändå kunna åka på långresor till fjällen.

Då hittade han den perfekta lösningen i OKQ8:s nya biobränsle Neste MY Förnybar Diesel (HVO100).

– Det är ett jättesmart och enkelt sätt att minska utsläppen även för den som kör en äldre dieselbil som min, säger han.

I somras körde Mikael Mickelsson förbi sin lokala OKQ8-station och såg att de höll på att byta ut pumparna. En kompis som jobbar på stationen berättade att de höll på att installera nya HVO100-pumpar med Neste MY Förnybar Diesel, något som väckte Mikaels nyfikenhet.

– Jag ville veta mer om bränslet, så jag surfade runt på nätet och skrev till människor på forum. Flera av dem berättade att deras bilar hade blivit mer lättstartade tack vare HVO100 och att bilens avgaser sotade mycket mindre i kallt väder. Dessutom skrev många att problemet med att partikelfiltret i dieselbilarna slammar igen minskade, berättar Mikael.

Bränslet fungerade klockrent för mig

Han fick också veta att biltillverkaren måste ha godkänt Neste MY Förnybar Diesel (HVO100) som bränsle för att inte nybilsgarantin ska bli ogiltig för den som kör på det. Eftersom Mikaels SUV snart är tio år gammal och inte hade kvar någon sådan garanti bestämde han sig för att testa.

– Det funkade klockrent för mig och är dessutom ett jättesmart sätt att minska utsläppen även i äldre dieselbilar som min.

Mikael Mickelsson
Neste MY Förnybar Diesel (HVO100) går att tanka på OKQ8-stationer över hela Sverige.

Och det är just i äldre dieselbilar som Neste MY (HVO100) kan göra störst skillnad för miljön. Nyare modeller har redan väldigt effektiva filter som minskar utsläppen, men med Neste MY (HVO100) kan CO2e-utsläppen från vilken dieselbil som helst minska markant.

En äldre dieselbil behöver inte bytas ut mot en nyproducerad miljöbil. Det blir i sin tur en besparing för miljön när utsläppen minskar och färre nya bilar tillverkas, men också för den enskildes privatekonomi.

Känns mycket tryggare med en konventionell bränslebil här uppe

I tjänsten som tekniker på Lapplands Elnät kan Mikael köra flera hundra mil i veckan, men han är inte less på bilen för det. Under helgerna brukar han köra till Piteå eller Luleå – eller åka till fjälls för att köra skoter, hjälpa kompisar med renarna eller fiska.

– Ibland kan det bli hundratals mil i bilen på en helg, så att köra en elbil här uppe fungerar inte riktigt. Du tar dig inte så långt i kylan och det finns få laddstationer. Då känns det mycket tryggare med en konventionell bränslebil.

Att köra på Neste MY Förnybar Diesel (HVO100) kostar runt 70 öre mer per mil, men Mikael menar att fördelarna väger upp.

– Om jag skulle köpa en elbil handlar det om väldigt mycket pengar. Nu kan vem som helst med en äldre dieselbil göra en insats för miljön. Men i framtiden är jag helt klart öppen för att testa en elbil också, säger han.

Många kompisar blir nyfikna när jag pratar om HVO100

Efter att ha blivit en övertygad användare av Neste MY Förnybar Diesel (HVO100) har Mikael nu övertalat flera kompisar att testa bränslet, och de har också märkt stor skillnad i sina fordon.

– Många har blivit nyfikna när jag pratar om det. En del har så pass nya bilar att de av försäkringsskäl måste kolla om biltillverkaren har godkänt biobränsle till sina modeller. Men jag har en kompis som testade Neste MY Förnybar Diesel (HVO100) i sin gamla van från 70-talet, och den slutade ryka helt från avgasröret. Dessutom blev den mer lättstartad.

 

Det här är Neste MY Förnybar Diesel

  • Den syntetiska kopian av fossil diesel, som tillverkats av förnybara råvaror och restprodukter, möjliggör en markant CO2e-reduktion.
  • Neste MY Förnybar Diesel är fritt från svavel och aromater och brinner mer effektivt än fossil diesel, vilket minskar utsläpp av skadliga partiklar. Det innebär en positiv påverkan på närmiljön direkt.
  • Neste MY Förnybar Diesel går att tanka i dieselfordon. På nya bilar står beteckningen XTL angiven i tanklocket eller i instruktionsboken om tillverkaren har tillåtit Neste My Förnybar Diesel som bränsle.

Läs mer om Neste MY Förnybar Diesel här!

Prenumerera på våra nyheter