Vanliga frågor och svar om nomineringar och val

Vanliga frågor och svar om digitala nomineringar:

Varför ska jag nominera?

– OK Norrbotten ekonomisk förening är medlemsägt och medlemmarna är det viktigaste vi har. Genom att nominera till våra förtroendeuppdrag är du med och påverkar vilka som ska representera dig och övriga medlemmar i OK Norrbotten.

Till vilka uppdrag kan jag nominera?

– Ägarombud
– Valberedning för ägarombud
– Styrelse
– Valberedning för föreningsstämman

När kan jag nominera?

– Nomineringsperioden för styrelse och föreningsstämmans valberedning är öppen 14 november – 14 januari 2023. Nästa nominering till ägarombud och valberedning för ägarombud öppnar i november 2023.

Vem kan jag nominera?

– Du kan nominera vem som helst som är medlem. Det ska också vara en person som du vet vill föreningen och medlemmarna väl och som vill utveckla vår verksamhet på ett positivt sätt. Kom ihåg att personen du nominerar måste vara vidtalad.

Var kan jag nominera?

– För att nominera behöver du en dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Kan jag nominera mig själv?

– Ja, det går utmärkt att nominera sig själv till samtliga förtroendeuppdrag. Du kan dock inte ha fler än ett förtroendeuppdrag samtidigt.

Varför kan jag inte nominera?

1. Du har ett extrakort som är knutet till någon annans medlemskap.
2. Du har skrivit födelsedatum, ej personnummer.
3. Du blev medlem närmare än två veckor inpå aktuell nomineringsperiod.

Vad händer med min nominering?

– Processen ser olika ut beroende på vilket förtroendeuppdrag du har nominerat till. Mer om detta kan du läsa på oknorrbotten.se.

Vad behövs för att kunna nominera?

– För att kunna nominera ska du vara medlem i OK Norrbotten ekonomisk förening. Du skickar sedan in din nominering eller röst via vår webbplats val.oknorrbotten.se, och identifierar dig med hjälp av BankID eller medlemsnummer.

 

Vanliga frågor och svar om digital röstning:

Under vilken period pågår valet?

– Röstningsperioden för ägarombud pågick mellan 1-31 mars 2022.

Vem får rösta?

– Du måste vara medlem i OK Norrbotten ekonomisk förening. Om du har extrakort som är knutet till någon annans medlemskap kan du inte rösta.

Varför kan jag inte rösta?

1. Du har ett extrakort som är knutet till någon annans medlemskap.
2. Du har skrivit födelsedatum, ej personnummer.
3. Du blev medlem efter 14 februari 2022.

Varför ska jag rösta?

– OK Norrbotten ekonomisk förening är medlemsägt och medlemmarna är det viktigaste vi har. Genom att rösta i valet väljer du vilka som ska bli ägarombud och företräda dig och våra andra 118 000 medlemmar. Ägarombuden röstar bland annat på föreningsstämman, där de väljer styrelse, beslutar om återbäringsnivåer, inkomna motioner och andra saker som är grundläggande i vår verksamhet. Tillsammans kan vi utveckla Norrbotten.

Var kan jag rösta?

– Du kan rösta på val.oknorrbotten.se och via din dator, surfplatta eller mobiltelefon. Det finns även möjlighet att rösta på din station.

Hur många kandidater ska jag rösta på?

– Du kan rösta på en kandidat.

Vad händer om några kandidater får lika många röster?

– Om två kandidater får samma antal röster avgörs valet via lottdragning.

Kan jag föreslå någon annan person förutom de som finns att rösta på?

– Nej, när nomineringstiden är slut går det inte att föreslå någon ny person.

Hur många gånger kan man rösta?

– Varje medlem har en röst och kan rösta en gång.

Får jag ändra mig om jag redan röstat en gång?

– Nej, efter du har lagt din röst så kan du inte ändra dig. Du kan endast rösta en gång.

Hur vet jag att jag har röstat?

– När du röstat kommer det att stå ”Tack för din röst” på skärmen. Om du inte får en sådan hälsning har du inte tryckt på rösta-knappen.

Kan jag rösta på vilken kandidat/station jag vill?

– Ja, du väljer själv vilken kandidat/station du röstar på, men du har enbart en röst.

Vad händer efter valet?

– Rösterna räknas när valet är slutfört och publiceras därefter på www.oknorrbotten.se.

 

Övriga frågor och svar

Hur blir jag medlem?

– Du kan bli medlem genom att skicka ett sms till 71120, skriv OKQ8 (med stora bokstäver) följt av ditt personnummer.
Du kommer att få tillbaka ett meddelande där vi tackar för att du valt att bli medlem, samt att ditt medlemskort förväntas komma inom 3–5 arbetsdagar. Har du frågor om medlemskapet är du välkommen att kontakta kundservice på 020 – 65 65 65.